I forbindelse med vores sidste fælles værkslæsning, hvor jeg havde lavet litteraturværksteder og blandt andet et værksted med litteratursamtaler i en lille gruppe, blev jeg virkelig ramt af, hvor mange elever der ikke kunne huske, hvad de havde læst. Det er ret bekymrende.
Derfor tog jeg en snak med eleverne bagefter om, hvor vigtigt det er, at de følger med i deres egen læsning og stiller sig selv spørgsmål som: Forstår jeg det her? Giver det mening? Kan jeg huske, hvad jeg har læst?
Selv om jeg egentlig gerne vil undgå at forstyrre deres læseoplevelse med opgaver undervejs, gik det op for mig, at de faktisk har brug for nogle små greb, der kan hjælpe dem til at forstå og tænke over det, de læser.
Derfor har jeg lavet en plakat til klassen med flere små måder, de kan bruge til at holde fast i teksten. Min tanke er, at vi afprøver de forskellige greb sammen, og at eleverne bagefter kan vælge de strategier, der passer bedst til dem.
Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.
Derfor tog jeg en snak med eleverne bagefter om, hvor vigtigt det er, at de følger med i deres egen læsning og stiller sig selv spørgsmål som: Forstår jeg det her? Giver det mening? Kan jeg huske, hvad jeg har læst?
Selv om jeg egentlig gerne vil undgå at forstyrre deres læseoplevelse med opgaver undervejs, gik det op for mig, at de faktisk har brug for nogle små greb, der kan hjælpe dem til at forstå og tænke over det, de læser.
Derfor har jeg lavet en plakat til klassen med flere små måder, de kan bruge til at holde fast i teksten. Min tanke er, at vi afprøver de forskellige greb sammen, og at eleverne bagefter kan vælge de strategier, der passer bedst til dem.
Download PLAKATEN ved at klikke HER (Canva)
Download PLAKATEN ved at klikke HER (PDF)
Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.
