Læselog

I år har vi besluttet, at der i udskolingen skal være læsetid hver morgen i 15 minutter fra skoledagens start. Den enkelte lærer må selvfølgelig gerne udvide læsetiden.

Vi har valgt at gøre det, selvom undersøgelser viser, at stille læsetid ikke nødvendigvis øger læseglæden. Baggrunden er, at vi i min kommende 7. klasse har haft stor succes med netop denne rutine de sidste to år. Vi har set, at eleverne naturligvis får læst mere, men vigtigere endnu, at den faste stille morgenstund har givet en rolig start på dagen og en god fælles afsæt for resten af skoledagen. Det har været en gevinst for både elever og lærere – en erfaring vi gerne vil overføre til hele udskolingen.

I læsetiden læser jeg selv, og jeg opfordrer mine kolleger til at gøre det samme. Det, vi i hvert fald ikke skal, er at bruge tiden foran computeren.

Jeg håber også, at læserutinen kan blive en fast ramme for at skrive læselog.

For mig er læseloggen et vigtigt redskab til at få et indblik i elevernes læsning – og for eleverne er det en mulighed for at se deres egen udvikling som læsere. Derfor har jeg i år lavet en læselog, som vi skal bruge sammen med den nye læserutine.
Læseloggen er lavet som A4. Jeg har selv printet den ud, som en lille folder.





Download LÆSELOGGEN ved at klikke HER


Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.