Novelleforløb til mellemtrinnet

I 6.kl. har vi arbejdet med Mette Vedsø' 'To minutter i dommedag' i forbindelse med, at eleverne selv skulle prøve kræfter med at analysere og forfatte deres egne noveller.

Formål med forløbet
Eleven kan bruge kropssprog og stemme i oplæsning og mundtlig fremlæggelse
(kompetencemål, kommunikation, efter 6.kl.).
Eleven kan udarbejde dramatiske, dokumentariske og interaktive produkter
(kompetencemål, fremstilling, efter 6.kl.).
Som optakt til vores novelleforløb i klassen, havde jeg læst en del noveller op for eleverne. Jeg havde plukket lidt fra lidt forskellige novellesamlinger, heriblandt:

At blive set - Bent Haller
Pære-perker-dansk - Tine Flyvholm (red)
Mellem os - Carlsensplus

Foldebog til analyse og oplevelse
Formålet med forløbet var, at eleverne skulle øve sig i at analyse en novelle med henblik på
at skrive en novelle senere i forløbet.
Samtidigt var det også vigtigt, at eleverne arbejde med, hvilken indtryk og tanker novellerne sætte i gang hos dem, så derfor blev foldebogen en opdeling af analyse og oplevelse.Jeg læste første novelle fra novellesamlingen op for eleverne, som vi i fællesskab analyserede og satte ind i berettermodellen.
I makkerpar snakke de om:
- hvad novellen fik dem til at tænke på?
- hvad der undrede dem i novellen?
- hvad de ville gøre, hvis de var hovedpersonen?
- hvad de tænkte, at der ville ske for hovedpersonen?
- hvilke temaer der kunne være i novellen?

Læsning af novellen
Herefter læste eleverne selv novellesamlingen. Jeg havde overvejet at lade dem læse i makkepar eller grupper, men da nogle af noveller godt kan give lidt 'røde kinder', valgte jeg, at de skulle læse dem selv.

Elevernes analyse og oplevelse
Efter at de havde læst novellesamlingen, skulle de, sammen med deres makker, udvælge en novelle, som de ville arbejde selvstændigt med i deres egne foldebøger. Det afsted kom mange gode snakke rundt omkring i klassen - både omkring analysen og oplevelsen.

Elevernes egne noveller
Nu var det tid til at de skulle skrive deres egne noveller. Eleverne fik udleveret en skriveskabelon, som de skulle arbejde med inden, at de gik i gang med at skrive deres novelle. 
Efter de havde skrevet deres novelle, byttede de novelle med en makker, der så vurderede novellen ud fra nogle genrekrav.

Sæt stemningen
Vi har løbende arbejdet meget med stemningen i en tekst, så derfor skulle eleverne indlæse deres novelle og finde en baggrundsmusik, der understøttede stemningen i deres novelle. Vi brugte Soundation på Skoletube, hvor jeg også oprettede en kanal, så alle deres produktioner var tilgængelig for alle.

Kæmpe oplevelse
Forløbet sluttede vi af med at høre klassens noveller og HOLD DA OP. De havde i den grad fået lavet nogle fantastiske noveller. 
Jeg har fået lov til at lægge ind af novellerne op på min blog, så brug lige 2-3 min. på at lytte til en fed novelle, skrevet og indlæs af en elev i 6.kl. 



Novelleforløbet er udviklet, så det sagtens kan anvendes til andre noveller/novellesamlinger













Kommentarer

  1. Fedt!
    Har du et eksempel på den skriveskabelon eleverne skulle bruge?

    SvarSlet

Send en kommentar