Læselotteri til indskolingen og mellemtrinnet

Lige om lidt banker sommerferien på døren og eleverne skal hjem og nyde en velfortjent sommerferie. Blandt dansklærerne er der ofte en snak om eleverne skal læse i deres sommerferie. 

Min holdning er, at det skal de selvfølgelig for læsning er ikke lektier - lektier er livsduelighed.

Jeg søger for, at de har nogle gode bøger med hjem og så forsøger jeg også at give dem nogle læseaktiviter med hjem, som sætter gang i deres læsning i ferie. Et fokus for mig, når jeg planlægger læseaktiviter til ferie, at de også indtænker deres forældre, så læsning ikke kun bliver en aktivitet for eleverne.

Sammen med Ulla-Marias klasser har vi lavet et læselottteri, hvor eleverne trækker et lod fire af ugens dage i ferie (det gør mine elever). På loddet står en læseaktivitet, som de skal gøre denne dag.

Det kan være en god ide, at eleverne er med til at bestemme, hvad der skal stå på lodderne, så de derved får et større ejerskab. Lodderne her er blandt andet udviklet i fællesskab med 4.kl. 

De får udleveret arkene med lodderne. De kan vælge mellem dem, der allerede er skrevet og de kan vælge at skrive nogle andre.

Lodderne ruller lodderne sammen og kommer dem i fx et glas, som eleverne får med hjem i ferien. 



KLIK HER for at downloade læselotteri. 



Kopiering må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.



Kommentarer