Hunden Ib


'Hunden Ib er en lille, hvid og nysgerrig hund med mod på livet. Han er klog og selvsikker som et børnehavebarn – og lige så modig.
Han er en oprigtig og omsorgsfuld lille fyr, der er god til at finde på.
Han tager det meste meget bogstaveligt, men kan også blive opslugt af sin løbske fantasi.

(http://hundenib.dk/da_DK/om-ib/)

Ovenstående citat er lånt fra Hundens Ibs hjemmeside, som kort og godt beskriver, hvorfor Hunden Ib har sin egen hjemmeside, facebookside, instagramprofil og ikke mindst, hvorfor Hunden Ib med fordel kan inddrages i danskundervisningen i indskolingen.

Hunden Ib kan nemlig inddrages i arbejdet med elevernes læselyst, litteraturarbejde, sprogtilegnelse og ikke mindst elevernes skrivning.

Læselyst
Hunden Ib er film, bøger, spil og dukketeater. Eleverne har derved mulighed for at møde Hunden Ib gennem mange forskellige kanaler og udtryk. 
Der er noget ved Ib, der rører en. Han fremstår troværdig, sød, nysgerrig og er bare 'likeable' på alle måder. Han sætter sig selv i nogle sjove og alvorlige situationer, der både er velkendte og sjove for læseren - både de yngre og voksne læsere. Der skabes hurtigt en fælles læseglæde, når man læser om Hunden Ib.

Litteraturarbejde
Bøgerne i Hunden Ib-serien kan med fordel inddrages i litteraturarbejdet i indskolingen både til analyse og elevernes egen erfaringsverden.
I de fleste af Ib bøgerne er der en tydelig start-midte-slutning, som kan overføres til elevernes egen skrivning.

Fiktion-skrivning
I arbejde med at skrive fiktionstekster, kan Hunden Ib være en igangsættende karakter, som eleverne allerede har kendskab til. Bøger og film kan bruges til meddigt og som inspiration til elevernes egne tekster. 
Se lidt af en af de små film og stop lige inden slutningen. Lad eleverne tegne og skrive deres bud på slutningen. 
Mette Bech fra CFU og Bogstavmusikanter har gjort brug af Hunden Ib i et forløb til 1. kl. Det er et super godt forløb, som arbejde grundigt og stillaserende med elevernes fiktionsskrivning.
Hunden Ib er forholdvis nem at tegne, hvilket også betyder noget for eleverne, når de selv skal tegne. De kan genkende Hunden Ib i deres egen tegning/fortælling.

Sprogtilegnelse
I arbejde med sprogtilegnelse kan både bøgerne og de små film være afsæt til at dykke ned i sproget. Det kan både være ordtilegnelse, men også på sætningsniveau - hvad betyder det fx. at 'Jeg tænkte mig om en ekstra gang?'

Hunden Ib som dukke
Det er min erfaring, at det altid tilfører undervisningen et ekstra lag, hvis man medbringer nogle forskellige artefakter. Hunden Ib er forholdsvis nem at sy og har et super kært udtryk. Det kunne måske være, at eleverne selv kunne sy Hunden Ib eller få hjælp af en venskabsklasse fra mellemtrinnet/udskolingen.
Det kunne også godt være, at der sad nogle mødre eller bedstemødre, der havde lyst til at sy Hunden Ib til klassen.

Link til Hunden Ibs hjemmeside
Link til bogstavmusikanterne
Link til Hunden Ib Instagram-side
Link til Hunden Ibs Facebook-side
Link til DRs tegnefilm om Hunden Ib

Skabelon til Hunden Ib


Kommentarer