Smag på litteraturen

Hvordan kan vi gøre litteraturundervisningen mere interesant og oplevelsesrig for eleverne?
Det spørgsmål optager uden tvivl mange dansklærere.
Jeg tror ikke, at der er et endegyldig svar, men jeg tror at en vej, som vi kan gå er at inddrage æstetiske læreprocesser i vores litteraturundervisning.

Vi skal planlægge litteraturundervisning, der taler til elevernes sanser. De skal føle, smage, lugte, se og høre litteraturen.
Ved at inddrage æstetiske læreprocesser i litteraturundervisning, kan vi gøre litteraturen mere nærværende for eleverne.

Vi skal åbne op for elevernes elevernes egne tolkninger og oplevelser. Inddrage deres erfaringsverden og give dem deres egen stemme i fortolkningsarbejdet.

LITTERATUR SMAGER ..... Tænk på de gange, hvor vi kan huske en oplevelse pga. maden, som vi spiste.
Lad eleverne smage på litteraturen (når det giver mening).
Lad dem spise et stykke rugbrød, når de læser 'Otto er et næsehorn'. Til et forløb om Vitello  - server en omgang spaghetti med riveost.
Læser I 'Kaptajnen og Bolsjeprinsessen' så lad dem smage et Marianne-bolsje og en bismarcksklump.
Prøv det ...... jeg tror det virker :)!!!

Er du blevet lidt mere nysgerrig på, hvordan du kan inddrage æstetiske læreprocesser i din litteraturundervisning, så husk at jeg, sammen med min dygtige makker, gerne komme og holde en workshop for dig og dine kolleger.









Kommentarer