Sommerferie foldebog

Første skoledag efter sommerferien er en dag, hvor eleverne ofte giver udtryk for, at de er glade for at være tilbage, men.... godt lige kunne bruge lidt mere ferie (den fornemmelse kender vi vist alle).
Derfor har vi en tradition for at lave en foldebog om sommerferien. Mine elever er ret glade for at lave foldebøger, så det arbejder vi med de første dag, så de får en god opstart

I år har jeg fundet inspiration hos Foldebøger i undervisningen på facebook. De havde lavet en fin foldebog, hvor de havde limet en konvolut på bagsiden - god ide:)

I år indeholder min foldebog til eleverne en fotocollage, skrive om deres bedste minde, skrive et postkost til en klassekammerat og den større skriveopgave er, at de skal skrive en personlig berettende tekst om 'Den bedste dag i min ferie'.
Inden de kastes ud i skriveopgaven, skal vi se en videoforklaring til berettende tekste og trække de vigtigste genretræk ud. Mine elever skriver ofte i en skriveskabelon, hvilket jeg også har lavet til denne skriveopgave.
Jeg har lavet en plakat til personlig berettende tekster, som vi hænger op i klassen.















Kommentarer