Bogklub for bogglade børn


Mange steder læser vi, at børn og unges interesse for bøger og for at læse er dalende. Dette kan virke som et paradoks, når der i disse år bliver udgivet et hav af skønne og spændende børne- og ungdomsbøger, der på hver deres måde har noget interessant på hjertet.

Litteraturen bliver mere levende og interessant, når vi deler vores oplevelser med andre - det gælder også de bøger, som vi læser i vores fritid. For at litteraturen rigtig kommer til live, så skal vi tale om den, vi skal dele vores oplevelser og tolkninger.
Derfor er der heldigvis begyndt at poppe flere og flere læseklubber/bogklubber op - både til børn og voksne.


I min lille lokale by har vi det skønneste bibliotek med det sødeste personale, som altid står klar med en hjælpende hånd, men desværre er også de ramt af nedskæringen.
Da jeg fik ideen til at afholde bogklub, og tog kontakt til dem med henblik på at afholde Bogklub for bogglade børn, var de med 
det samme med på ideen.
Derefter mødtes vi til et møde på biblioteket, hvor jeg fortalte om min mission, og hvad jeg gerne ville med bogklubben. 
Jeg har ikke tidligere afholdt bogklub, så jeg havde også brug for deres viden om bogklubber. Det var en spændende møde, hvor jeg blev lidt klogere på at holde bogklub.

Vi blev enige om:

  • at denne bogklub henvender sig til 9-12 årige
  • passende antal deltagere mellem 6-10 personer
  • bogklubben finder sted hver 2. tirsdag (i første omgang har vi planlagt, at vi mødes 4 gange)
  • Jeg skriver til dem, hvilken bøger vi gerne vil læse. De sørger for, at bøgerne er til rådighed (kæmpe service)
  • Tilmelding direkte til mig
Derefter var det 'bare', at få gjort opmærksom på bogklubben. Jeg lavede nogle plakater, som blev hængt op på biblioteket, og bibliotekaren sendte også disse plakater til vores lokale skoler, som gjorde opmærksom på bogklubben på intra.
Biblioteket skrev om bogklubben på Facebook og i deres aktivitetsblad.
Jeg brugte min profil på Instagram til at fortælle om bogklubben.
Jeg fik min søn til at fortælle om bogklubben i klassen og en anden forældre brugt tid på at fortælle om det i sin datters klassen (stor tak til jer begge:))
Resultatet blev, at vi tirsdag d. 5.3.19 første gang mødtes til BOGKLUB for bogglade børn på biblioteket. 10 skønne bogglade drenge og piger mødte op.

Vi brugte lidt tid på at lære hinanden lidt at kende. Jeg fortalte om mine tanker omkring bogklubben og UNDERSTREGET, at bogklubben IKKE er skole. Har man ikke fået læst hele bogen, så kommer man alligevel (med god samvittighed) og det er også HELT OKAY, hvis man får bogen læst op. 

Bogklubbens mål er at skabe glæde omkring litteratur, præsentere noget af de nye og spændende litteratur og gøre litteraturen levende.

Jeg havde bestilt to sæt bøger hjem,
- JEG ER WIILLIAM

- Bubbi - den talende hund

  

Jeg læste lidt op fra begge bøger og derefter kunne de vælge, hvilken de ville have med hjem (de måtte gerne tage begge med hjem).
Vi blev enige om, at vi alle vi læste Bubbi til næste gang
Vi tog også en runde, hvor de fortalte om, hvad de læste/fik læst op nu. Vores bogsnak resulteret i, at jeg også bestilte et sæt af DE 5 til næste bogklub.

Derudover har jeg også bestilt, Tomat og Bubbi bliver f***** superstjerne

  

Da vi sagde farve, fik de et LæseKit med hjem, som de kunne hygge sig med, mens de læste bøgerne.

Tak til Læs for Livet for de fine klister- og bogmærker.

Efterfølgende har jeg fået en del positive tilbagemeldinger på vores første møde. Jeg glæder mig SÅ meget til næste gang.


Har du mod på at starte en frivillig bogklub op, og har du behov for lidt mere viden, så kontakt mig endelig.


Kommentarer

  1. Hejsa har du en mail jeg kan kontakte dig på? Jeg er selv interesseret i at oprette en bogklub.

    SvarSlet
    Svar
    1. Skriv til Risedorthe@gmail.com😊

      Slet
  2. Jeg har skrevet for noget tid siden. Måske den er havnet i din spam?:)

    SvarSlet

Send en kommentar