Årsplan 9.kl. dansk 22/23

 Min årsplan er en ramme for året. Planen bliver løbende mere konkret. Litteraturen er omdrejningspunktet i min årsplan og mit mål er, at eleverne læser en roman om måneden. Litteraturen danner afsæt for analyse- og fortolkningsarbejdet med en faglig - og kreativ tilgang til litteraturundervisningen.

Jeg planlægger de overordnede emner og fordybelsesområde, - hvornår jeg tager stave- og læseprøver, øve synopsis, men detalje planlægger undervejs.

 Præsentation og overblik over årsplan

Danskfaget formål

Eleverne skal i faget dansk fremme deres oplevelse og forståelse af litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation som kilder til udvikling af personlig og kulturel identitet. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse.

Stk. 2. Eleverne skal i faget dansk styrke deres beherskelse af sproget og fremme deres lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre. Eleverne skal udvikle en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders og kulturers udtryksformer. Eleverne skal i faget dansk udvikle deres udtryks og læseglæde og kvalificere deres indlevelse og indsigt i litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation.

Stk. 3. Eleverne skal i faget dansk have adgang til de skandinaviske sprog og det nordiske kulturfællesskab.


Litteraturhistoriske perioder i 8.kl.:

  • Det moderne gennembrud


Forfatterskaber i 8.kl.:

  • Herman Bang

  • Jesper wung-Sung



Skriftlig fremstilling i 8.kl.:

I forbindelse med fordybelsesområderne skal eleverne arbejde med skriftlig fremstilling, der vil danne grundlag for elevernes individuelle fokusområder og karakter. I løbet af skoleåret skal eleverne arbejder med de forskellige fremstillingsformer, herunder: 

  • Fortælle

  • Berette

  • Beskrive

  • Informere

  • Argumentere

  • Reflektere


I år angriber jeg min skriveundervisning lidt anderledes. Vi skrive mere - både små og store tekster, men jeg lægger mig ikke fast på nu, hvilke teksttyper vi skal skrive. I stedet for hænger jeg en plakat op i klassen, hvor vi skriver på, når vi har arbejdet med en teksttyper. Selvfølgelig har jeg gjort mig nogle tanker om, hvad vi skal skrive, men den anden metode giver eleverne et større indblik i, hvilke teksttyper de forskellige genrer indeholder.


Grammatik

Der arbejdes løbende med grammatik med afsæt i fordybelsesområderne, foruden at Stavevejen 7 vil være det bærerende lærermiddel. 


Retskrivning- og læseprøve

4 gange prøves eleverne i hhv. læsning og retskrivning (Gyldendals webprøver) 


Booktalk

2 gange i løbet af skoleåret 21/22 kommer Anne-Mette fra Holbæk bibliotek og laver booktalk for klassen. Anne-Mette medbringer er litteraturkuffert med gode bøger, der bliver stående i klassen i en periode efter besøget. Eleverne laver kreative boganmelder, der skal udstilles på skolens bibliotek og efterfølgende folkebiblioteket.


Fordybelsesområder

Uge 33 - 36

Krigens ofre

  • Roman: Drengen i den stribede pyjama


Uge 37-39

Jesper Wung-Sung

  • Roman: En-To-Tre NU


Uge 46-48

Grænser

  • Roman: Udstillet
  • Kortroman: Festival
  • Billednovelle: Onduleret

Uge 49-51

Det moderne gennembrud

  • Roman: Små frø

Uge 1-2

Sangtekster


Uge 5-6

Noveller

  • Novelle: Dromedar

Uge 8-10:

Ondskab

  • Roman: De hvide mænd


Uge 11-12:

Breaking news

  • Roman: Far, fare krigsmand



Mine bøger på hylden i år.

Læselyst

Hop på skrivebussen

Grib litteraturen

Læselyst og skrivefryd

Spot på det moderne gennembrud

Stavevejen 7


Hyldebøger er de bøger, der står forrest og tættest på min arbejdsplads. Det er bøger, som jeg bruger tit i min planlægning og grundbøger i min undervisning. 

Kommentarer