Min årsplan er en ramme for året. Planen bliver løbende mere konkret. Litteraturen er omdrejningspunktet i min årsplan og mit mål er, at eleverne læser en roman om måneden. Litteraturen danner afsæt for analyse- og fortolkningsarbejdet med en faglig - og kreativ tilgang til litteraturundervisningen.
Præsentation og overblik over årsplan
Danskfaget formål
Eleverne skal i faget dansk fremme deres oplevelse og forståelse af litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation som kilder til udvikling af personlig og kulturel identitet. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse.
Stk. 2. Eleverne skal i faget dansk styrke deres beherskelse af sproget og fremme deres lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre. Eleverne skal udvikle en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders og kulturers udtryksformer. Eleverne skal i faget dansk udvikle deres udtryks og læseglæde og kvalificere deres indlevelse og indsigt i litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation.
Stk. 3. Eleverne skal i faget dansk have adgang til de skandinaviske sprog og det nordiske kulturfællesskab.
Litteraturhistoriske perioder i 8.kl.:
Det moderne gennembrud
Forfatterskaber i 8.kl.:
Herman Bang
Jesper wung-Sung
Skriftlig fremstilling i 8.kl.:
I forbindelse med fordybelsesområderne skal eleverne arbejde med skriftlig fremstilling, der vil danne grundlag for elevernes individuelle fokusområder og karakter. I løbet af skoleåret skal eleverne arbejder med de forskellige fremstillingsformer, herunder:
Fortælle
Berette
Beskrive
Informere
Argumentere
Reflektere
I år angriber jeg min skriveundervisning lidt anderledes. Vi skrive mere - både små og store tekster, men jeg lægger mig ikke fast på nu, hvilke teksttyper vi skal skrive. I stedet for hænger jeg en plakat op i klassen, hvor vi skriver på, når vi har arbejdet med en teksttyper. Selvfølgelig har jeg gjort mig nogle tanker om, hvad vi skal skrive, men den anden metode giver eleverne et større indblik i, hvilke teksttyper de forskellige genrer indeholder.
Grammatik
Der arbejdes løbende med grammatik med afsæt i fordybelsesområderne, foruden at Stavevejen 7 vil være det bærerende lærermiddel.
Retskrivning- og læseprøve
4 gange prøves eleverne i hhv. læsning og retskrivning (Gyldendals webprøver)
Booktalk
2 gange i løbet af skoleåret 21/22 kommer Anne-Mette fra Holbæk bibliotek og laver booktalk for klassen. Anne-Mette medbringer er litteraturkuffert med gode bøger, der bliver stående i klassen i en periode efter besøget. Eleverne laver kreative boganmelder, der skal udstilles på skolens bibliotek og efterfølgende folkebiblioteket.
Fordybelsesområder
Uge 33 - 36
Krigens ofre
Roman: Drengen i den stribede pyjama
Uge 37-39
Jesper Wung-Sung
Roman: En-To-Tre NU
Uge 46-48
Grænser
- Roman: Udstillet
- Kortroman: Festival
- Billednovelle: Onduleret
Uge 49-51
Det moderne gennembrud
- Roman: Små frø
Uge 1-2
Sangtekster
Uge 5-6
Noveller
- Novelle: Dromedar
Uge 8-10:
Ondskab
- Roman: De hvide mænd
Uge 11-12:
Breaking news
- Roman: Far, fare krigsmand
Mine bøger på hylden i år.
Læselyst
Hop på skrivebussen
Grib litteraturen
Læselyst og skrivefryd
Spot på det moderne gennembrud
Stavevejen 7
Hyldebøger er de bøger, der står forrest og tættest på min arbejdsplads. Det er bøger, som jeg bruger tit i min planlægning og grundbøger i min undervisning.
Kommentarer
Send en kommentar