Årsplan i dansk 8.kl.

Klik på billedet for at hente årsplanen som pdf.

Min årsplan er en ramme for året. Planen bliver løbende mere konkret. Litteraturen er omdrejningspunktet i min årsplan og mit mål er, at eleverne læser en roman om måneden. Litteraturen danner afsæt for analyse- og fortolkningsarbejdet med en faglig - og kreativ tilgang til litteraturundervisningen.
Jeg planlægger de overordnede emner og fordybelsesområde, - hvornår jeg tager stave- og læseprøver, øve synopsis, men detalje planlægger undervejs.


 Præsentation og overblik over årsplan

Danskfaget formål

Eleverne skal i faget dansk fremme deres oplevelse og forståelse af litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation som kilder til udvikling af personlig og kulturel identitet. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse.

Stk. 2. Eleverne skal i faget dansk styrke deres beherskelse af sproget og fremme deres lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre. Eleverne skal udvikle en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders og kulturers udtryksformer. Eleverne skal i faget dansk udvikle deres udtryks og læseglæde og kvalificere deres indlevelse og indsigt i litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation.

Stk. 3. Eleverne skal i faget dansk have adgang til de skandinaviske sprog og det nordiske kulturfællesskab.


Litteraturhistoriske perioder i 8.kl.:

  • Det moderne gennembrud 

  • Romantikken


Forfatterskaber i 8.kl.:

  • Romantikkens kanonforfattere

  • Jesper wung-Sung

  • Tove Ditlevsen

  • Sarah Engell



Skriftlig fremstilling i 8.kl.:

I forbindelse med fordybelsesområderne skal eleverne arbejde med skriftlig fremstilling, der vil danne grundlag for elevernes individuelle fokusområder og karakter. I løbet af skoleåret skal eleverne arbejder med de fem forskellige fremstillingsformer, herunder: 

  • Fortælle

  • Beskrive

  • Informere

  • Argumentere

  • Reflektere


Genrer der vil blive arbejde med fx:

  • Essay

  • Reportage

  • Øjenvidneberetning

  • Baggrundsartikel

  • Debatindlæg

  • Klumme

  • Novelle



Grammatik

Der arbejdes løbende med grammatik med afsæt i fordybelsesområderne, foruden at Stavevejen 6 vil være det bærerende lærermiddel. 


Retskrivning- og læseprøve

4 gange prøves eleverne i hhv. læsning og retskrivning (Onlineprøve.alinea.dk) 


Synopsis

I arbejde med to udvalgte fordybelsesområder skal eleverne arbejde med at udarbejde synopsis og udvalgte tekster til denne.


Booktalk

2 gange i løbet af skoleåret 21/22 kommer Anne-Mette fra Holbæk bibliotek og laver booktalk for klassen. Anne-Mette medbringer er litteraturkuffert med gode bøger, der bliver stående i klassen i en periode efter besøget. Eleverne laver kreative boganmelder, der skal udstilles på skolens bibliotek og efterfølgende folkebiblioteket.


Fordybelsesområder

Uge 33 - 36

Drengestreger

  • Roman:Drengene

  • DSB- reklamer

  • Kortfilmen Drengestreger

    • Produkt: Gyserfilm 

    • Resume og personkarakteristik: Moodboard


Uge 34

  • Tigerhjerte 

(Bogen læses selvstændigt og eleverne laver efterfølgende en kreativ bogenanmelde)


Uge 37 - 39

Romantikken - Mit smukke Danmark 

  • Fagtekst om perioden (kompendium om perioden og kanonforfattere)

  • Forløb om Romantikke fra 7.-9.kl. dansk Gyldendal

    • Produkt:

    • Landskabsbilleder med afsæt i en digt fra romantikken

    • Foldebog med romantikken.

    • Forfatterplakater over kanonforfattere med qr-koder om forfatterne

    • Synopsis og præsentation af opgave


Uge 40: Skills og intro


Uge 41 - Temauge


Uge 43 - 44

Den forbandet ungdom 

  • Roman: Spurt-serien

  • Produkt: Essay om den forbandet ungdom


Uge 45: Praktik


Uge 45 - 48

Det moderne gennembrud #MeToo 

  • Roman: Små frø 

  • Herman Bang

  • Fagtekst om perioden (kompendium om perioden og kanonforfattere)

  • Forløb om Det moderne gennembrud fra 7.-9.kl. dansk Gyldendal

    • Skriveordrer (indsatsområde 49-50)


Uge 49 - 50

Den fantastiske novelle 

  • Noveller: Bøssedanmark m.fl.

  • Produkt: Noveller


Uge 51:  Terminsprøve


Uge 3 - 6

Kloden brænder (Gyldendal)

  • Roman: Steder, veje, biler og både

  • Forløb fr 7.-9.kl. Gyldendal

  • Produkt. Synopsis og præsentation af opgave


Uge 8 - 11

Forfatterskab Tove Ditlevsen 

  • Roman: Barndommens gade

  • Film Barndommens gade

    • Produkt. Fokus på miljø m.m.


Uge 9: Introkurser


Uge 12 - 15

Ondskab 

  • Roman: North Dakota 

  • Forløb om ondskab fra 7.-9. Gyldendal

Uge 16 - 18

Forfatterskab Jesper Wung Sung 

  • Roman: Ud med Knud 


Uge 19 - 21

Forfatterskab Sarah Engell 

  • Roman: Booket forfatterskabskasse

    • Produkt: Forfatterportræt, resume


Uge 22 - 25

Danskhed 

  • Graphic novel: I love you


Værklæsning:

Drengene 

Tigerhjerte 

Spurt-serien realistiske ungdomsroman 

En dygtig havfrue 

Små frø 

Steder, veje, biler og både

Ondskab 

Ud med Knud 

I love you 



Mine bøger på hylden i år.

Læselyst

Hop på skrivebussen

Grib litteraturen

Foldebøger i dansk

Læselyst og skrivefryd

En stemme i mørket (om Sarah Engells forfatterskab)

Spot på litteratur historie

Stavevejen 6


Hyldebøger er de bøger, der står forrest og tættest på min arbejdsplads. Det er bøger, som jeg bruger tit i min planlægning og grundbøger i min undervisning. 












Kommentarer

  1. Det er sådan en fornøjelse at følge dine indslag! Er blevet vild med at udforske canva meget mere! Din årsplan giver med garanti både elever og nysgerrige forældre et visuelt ind- og overblik på fagets årsgang. TAK:-)

    SvarSlet

Send en kommentar