Jesper Wung-Sungs forfatterskab og læsning af 'Kopierne'

I 7.kl. er vi i gang med at læse 'KOPIERNE' af Jesper Wung-Sung. Inden vi gik i gang med romanen har vi dykket ned i Wung-Sungs forfatterskab. 

Vi har læst 'Lynkineser' og arbejdet med Wung-Sungs forfatterskab på en portal. Eleverne skal omsætte deres viden om Wung-Sung i et forfatterportræt. Som optakt til forfatterportrættet laver eleverne en foldebog, hvor de kommer til at skrive om de forskellige ting, som de skal have med i portrættet.


Sidenløbende med at skrive forfatterportræt, læser eleverne også 'Kopierne'. 
Det er første gang, at klassen læser en science-fiction roman, så eleverne skulle 'klædes på' til at læse roman.

De første vi gjorde var at lave HENT EN TEKST. Teksten til HENT EN TEKST bliver lagt udenfor klassen, og eleverne skal i makkerpar skiftes til et hente en sætning, som den anden skriver ned.
Når hele teksten er hentet, skal de begge to læse teksten op for hinanden og en gang for mig.
Den samme tekst bruger vi som diktattekst og til at arbejde med ordklasser.

Nøgleordene til sciencefiction bliver gennemgået i plenum og efterfølgende sat op i klassen

Eleverne læser både hjemme og i skolen. Deres opgave mens de læser er at holde øje med genretrækkenene, som de efter romanen er læst skal fremlægge mundtligt i mindre grupper.
Det er altid en balancekunst at støtte dem i at notere ned undervejs uden at ødelægge deres læseoplevelse.
Denne gang har jeg bedt dem om efter, at de har læst, at notere 3 ord ned om handlingen og være opmærksomme på genretrækkene.
Til at støtte dem i deres arbejde har jeg lavet en folder, der kan ligge i bogen.

I skrivende stund er eleverne lige ved at være færdig med at læse romanen og skrive deres forfatterportræt.
Jeg har endnu ikke helt besluttet mig for, hvordan deres mundtlige fremlæggelse skal være. 
Hvad jeg har besluttet er, - at de skal arbejde i mindre grupper, skal være tekstnære, tale i et metasprog og deres mundtlige fremlæggelse skal understøttes af et visuelt udtryk.

Jeg har lavet en aftale med vores lokale bibliotek, at han laver en udstilling med Jesper Wung-Sungs bøger og elevernes forfatterportrætter.


Kommentarer