Undervisningsforløb til Når man kalder på døden



'Ved læsning af ‘Når man kalder på døden’ blev jeg meget bevæget og berørt af hovedpersonen, Katrine, som må erkende, at moren ikke bærer rundt på den sammen kærlighed til Katrine, som til den syge lillesøster. I lyset af denne erkendelse, hjulpet godt på af Døden, formår hun at rette blikket et andet sted mod kærligheden.'  
(tekst fra Instagram litteratur_til_danskfaget)

I 5.kl. har vi arbejdet med 'Når jeg kalder med døden'.
Forløbet som jeg har udarbejdet har haft en varighed på ca. 16 undervisningslektioner.

Eleverne har været meget optaget af arbejdet med bogen og det har været en kæmpe fornøjelse at se dem kaster sig over alle opgaverne med stor entusiasme og begejstring.  
Når de selv har læst i bogen, har det været en meget speciel stemning i klassen og de har virkelig taget bogen til sig.

Vinklen som jeg har lagt i dette undervisningsforløb har ikke ligger så meget på analyse, men mere på fortolkningsarbejde.
Det har været væsentligt i arbejdet med bogen, at eleverne har haft mange litteratursamtaler og delt deres tanker og tolkninger med hinanden.

Bogen har så meget 'guf' i sig og kan sagtens inddrages i undervisningen fra 4.kl. og kan også favne eleverne i udskolingen.




I løbet af efteråret 2019 kommer der et forløb til bogen på https://dansk3-6.gyldendal.dk/. Et forløb som jeg udarbejdet sammen med bogens forfatter, Joy Lieberkind.
GLÆD jer - det er så meget mere guf på det nye forløb:)

Notesbog som vi foldede til at starte med
Sorgdiagram lavet som regneark og derefter bearbejdet
Deling af logbogskrivning i Padlet




#stemningsbilleder lavet af elev fra 5.kl.

#stemningsbilleder lavet af elev fra 5.kl.




Kommentarer

  1. Hej :-) Det ser bare rigtig fint ud..men hvor ligger selve forløbet?

    SvarSlet
  2. Der er et link til forløbet ovenover:)

    SvarSlet

Send en kommentar